Personal branding voor iedereen
Als mens ben je meer en meer net een ondernemer, een mooi merk of influencer. Jij bent het gezicht van jouw eigen zaak. Tegenwoordig ontkom je er bijna niet meer aan je zelf goed neer te zetten, bijvoorbeeld om succesvol te zijn op de arbeidsmarkt of in je werkomgeving.
Wat komt er zoal kijken bij het neerzetten van je merk?
Lees hier de belangrijkste stappen om van jezelf een succesvol merk te maken.
Het begint bij personal branding, wat is dit?
Personal branding begint al bij de manier waarop jij jezelf bewust of zoals heel vaak onbewust presenteert aan anderen. Voor goede personal branding ga je vooral heel bewust op zoek naar wat jou – volgens je eigen inzichten en feedback van anderen – uniek maakt. Door deze talenten, eigenschappen en kwaliteiten sterker te presenteren richting anderen weten zij jou beter te vinden. Een goede personal branding leidt zo al snel tot een groter en beter passend netwerk. Of nog belangrijker een beter beeld van jezelf.
Waarom is personal branding juist nu zo belangrijk?
Steeds vaker speelt het juiste verhaal een belangrijk rol bij de keuzes die mensen maken. Hoe vaak bekijk jij bijvoorbeeld de reviews en reacties bij artikelen of promoties? Grote kans dat je niet de enige bent… Daarom is het belangrijk om – net zoals merken dit doen – jezelf goed neer te zetten. Jij bent voor de buitenwereld te vergelijken met een merk. Door jezelf goed te presenteren spreek jij sneller de juiste mensen aan en laat je zien waar jij voor staat.
3 stappen om van jezelf een succesvol merk te maken
Lees hier drie van onze tips om jezelf succesvol neer te zetten, als een echt merk.
Advies 1. Ga brainstormen over jezelf en doe dit samen met goede vrienden
Om je te onderscheiden helpt het te weten wat jou uniek maakt. Een brainstormsessie met vrienden kan hierbij helpen. Vraag hen en jezelf bijvoorbeeld: Wie ben ik? Wat maakt mij uniek?
Het kan natuurlijk voorkomen dat echte vrienden je iets vertellen over je zelf wat je liever niet wilde horen… Daar zijn vrienden voor 😉!
Advies 2. Bepaal jouw belangrijkste waarden
Nadat je opgeschreven hebt wie jij bent, is het zinvol te noteren wat jij belangrijk vindt. Dit doe je alleen en voor jezelf. Schrijf vier tot vijf kernwoorden op die voor jou relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan: assertiviteit, avontuurlijk, veelzijdigheid of communicatief vaardig. Wees in dit proces eerlijk en vraag pas op het laatst opnieuw je vrienden of zij deze bij je vinden passen. Onze ervaring is; schrijf nooit op wat je graag zou willen, schrijf wie je bent en blijf zo dicht bij jezelf.
Advies 3. Presenteer jezelf
Nu je alles voor je op papier hebt staan is het tijd jezelf te presenteren. Ben je al actief op social media, bijvoorbeeld Linkedin? Dit is hét platform om te netwerken en je zakelijk te profileren.
Via Instagram kan jij meer visueel jezelf aan een groot publiek laten zien.
Blijf met je profiel en je bijdragen altijd in de buurt van wie je bent. Kortom, like niet zo maar alles en post vooral over onderwerpen die je verhaal ondersteunen.
Blijf bouwen aan je eigen merk
Je weet nu hoe dit werkt, jezelf neerzetten als merk. Door deze aanpak ben jij je meer bewust van jezelf.
Wat dit betreft is personal branding en de inzet van social media ook een uitstekende manier meer over je zelf te blijven leren.